De kunstenaarscarrière van Reina Ramakers werd niet bewust aangepakt, maar grotendeels door toeval bepaald. Na een paar aktes in Textiele Werkvormen in de jaren '70 maakte ze voornamelijk wandkleden, puur abstract en verwerkte daarin de meest uiteenlopende materialen van repen stof tot touw, metaal en steen.

Begin jaren '90 ging ze zich met beeldhouwen bezighouden. Ze heeft een aantal lessen gevolgd in de techniek van het steenhouwen, maar is grotendeels autodidact.

Na een studie Kunst- en Cultuurgeschiedenis aan de open Universieteit is zij afwisselend in Griekenland en Nederland gaan beeldhouwen. In Griekenland werd zij getroffen door de zuiverheid en transparantie van het schaarse Lychnitis marmer uit de antieke groeve van Paros, waarvan de belangrijkste beelden uit de antieke oudheid zijn gemaakt. Ook het marmer van Naxos is een favoriete steensoort van haar om mee te werken.

Duidelijk waarneembaar aan het werk van Reina is haar liefde voor het materiaal. Het lijkt os ze voortdurend communiceert met de steen, communiceert met de lijnen en structuren die, ontstaan door de tijden, de steen haar eigen taal geven. Met name het samengaan van haar innerlijke taal en die van de steen is één van de boeiende aspecten van haar werk.

www.reinaramakers.nl

Zoek in de website

Kunstkijk Evenementen

Kunstkijk Muziekfestival

Kunstkijk Kalender